Cykl powstał na kanwie książki “Żenszczina” (transkrypcja rosyjskiego słowa ‘kobieta’), którą Magda Hueckel znalazła na targu staroci w Tbilisi. Autorem oryginału „Das Weib in der Natur- und Völkerkunde” wydanego w 1885 był Hermann Heinrich Ploss – antropolog i ginekolog, twórca współczesnej pediatrii i ginekologii. Pozycja stanowi swoiste kompendium wiedzy, ukazujące kobiety z całego świata. Analizie poddane są różne aspekty; począwszy od anatomii, poprzez fizjologię, seksualność, pozycję społeczną, a skończywszy na roli kulturowej i obowiązujących tradycjach. Książka została dwunastokrotnie przedrukowana w różnych językach i uzupełniona o liczne ilustracje.
Mimo, iż opracowanie ma charakter naukowy i swojego czasu było uznane za postępowe, dziś jego dziewiętnastowieczna narracja budzi pewien niepokój. Rola kobiety sprowadzona jest przede wszystkim do funkcji prokreacyjnych. Analiza kobiecej cielesności przeplata się z wątkami o charakterze społeczno-kulturowym, omawiającymi tradycje, zabobony, zwyczaje. Książka przesycona jest brutalnymi ilustracjami m.in. praktyk medycznych, patologii oraz przemocowych zwyczajów (palenie na stosie, stygmatyzacja wdów, obrzezanie, skaryfikacja, obcinanie piersi i palców). Najbardziej dotkliwy jest jednak fakt, iż wiele z opisanych zwyczajów i stereotypów przetrwało do dzisiaj.
Magda Hueckel, zafascynowana archiwalnymi obrazami, dokonuje ich dekonstrukcji. Puste strony książki zapełnia obrazami poddanymi manipulacjom. Tworzy własną – trzynastą – groteskową edycję publikacji.
The series of works is based on the book ‘Zhenshchina’ (transcription of the Russian word for ‘woman’), which Magda Hueckel found at an antiques market in Tbilisi. The author of the original ‘Das Weib in der Natur- und Völkerkunde’, published in 1885, was Hermann Heinrich Ploss, an anthropologist and gynaecologist, founder of modern paediatrics and gynaecology. The publication is a peculiar compendium of knowledge about women from around the world. It analyses various aspects of womanhood, such as anatomy, physiology, sexuality, social position, cultural role and the then prevailing traditions. The book has been reprinted twelve times in various languages and supplemented with numerous illustrations.
Being scientific in nature and considered progressive by the contemporaries, nowadays the nineteenth-century narrative causes distress, with the role of a woman reduced to procreative functions. The analysis of the female corporeality is intertwined with a socio-cultural study of traditions, superstitions and rituals. The book is lavishly illustrated with brutal scenes, depicting medical practices, pathologies and violent habits (death by burning, stigmatisation of widows, circumcision, scarification, amputation of breasts and fingers). The most perplexing, however, is the fact that many of the rituals and stereotypes described in the book have survived to this day.
Magda Hueckel, fascinated by the archival images, deconstructs them. She is filling the empty pages of the book with manipulated images, creating her own – thirteenth – grotesque edition of the publication.